Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Průzkum: Krajské volby rozhodne i postoj stran k uprchlíkům

Přestože voliče nejvíce trápí problematika dopravy a kvalita silnic, v krajských volbách hodlají dát hlas stranám či hnutím, které odmítají uprchlíky a mají negativní postoj k Evropské unii.

27.9.2016 2
SDÍLEJ:

Foto: Deník / Michal Fanta

Na první pohled rozporuplné výsledky přinesl průzkum společnosti Sanep k nadcházejícím krajským volbám. Voliče sice zajímají regionální témata - silnice, zdravotnictví a školy -, ale zároveň tvrdí, že se rozhodnou podle toho, jak se daná strana či hnutí postaví k celospolečenským tématům.

Vysvětlení je podle tvůrců průzkumu, který má Deník exkluzivně k dispozici, ale celkem jednouché: zatímco problematika silnic či zdravotnictví je u všech kandidujících stran v podstatě identická, tedy garantuje zlepšení těchto oblastí, v případě uprchlické krize či Evropské unie se jedná o témata, která rezonují ve společnosti a zároveň významně štěpí politickou reprezentaci.

"Jedná se tedy o velice silnou emoci, která supluje v podstatě neexistující ideové politické cíle jednotlivých stran a hnutí, s nimiž by se voliči mohli ztotožňovat či identifikovat," říká Oldřich Zajíc, ředitel společnosti Sanep.

Podle průzkumu tak voliče sice stále nejvíce zajímá názor stran či hnutí na silnice v kraji, jako druhou volbu ale zaškrtávají postoj k uprchlické krizi a k bezpečnosti. Pak následuje sociální oblast, zdravotnictví a školství v regionu.

Obdobná rozpolcenost je vidět i v odpovědi na dotaz "Co je pro vás při rozhodování nejdůležitější?". Nejvíce respondentů uvádí, že postoj k celospolečenským tématům a poté lokální krajské téma.

V odpovědi na dotaz, co má ideální strana či hnutí splňovat, vyhrál nad krajskými tématy euroskepticismus. Někteří voliči jsou dokonce připravení dát přednost uskupení, které otevřeně podpoří referendum o vystoupení z Evropské unie.

Vymyšlené, nebo skutečné kauzy?

Jak na voliče působí mediální kauzy týkající se vrcholných politiků? V poslední době v médiích rezonovaly především dvě.

Podezření z dotačního podvodu u farmy Čapí hnízdo, o jejíž vlastnících ministr financí Andrej Babiš dlouho mlžil, než se na půdě poslanecké sněmovny přiznal, že objekt v době přijetí dotací patřil jeho dětem.

Čerstvější je dění kolem neexistující mluvčí jihomoravského hejtmana Michala Haška (ČSSD).

Nezanedbatelná skupina voličů se svěřila, že na ně mediální kauzy působí přesně opačně. Tedy věří, že jsou všechny vymyšlené.

Průzkum společnosti Sanep se uskutečnil v období 8.-16. září formou internetového dotazníku. Celkem se ho zúčastnilo 6 588 respondentů.

Autor: Jiří Jelínek, Aleš Vojíř

27.9.2016 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Za mlsání si připlatíme. Cukráři kvůli máslu zdražují

/INFOGRAFIKA/ - Pokud rádi šetříte, na podzim vaše peněženky při sfoukání svíček z dortu při rodinných oslavách zapláčou. Kvůli rostoucím cenám másla zdraží i cukráři.

Počet manželských smluv je letos rekordní. Má ji pětina snoubenců

/INFOGRAFIKA/ Notáři letos sepíší dosud největší počet ujednání o budoucím majetku.

Kde povodeň pomohla aneb Příběh vzestupu Karlína

Praha /INFOGRAFIKA/ - Nejstarší pražské předměstí se proměnilo ze zanedbané tovární čtvrti v prestižní adresu plnou kanceláří, kaváren a hipsterů.

Sršni, vosy, klíšťata, blesk či snad slunce? Kdo je největší letní zabiják

Nebezpečná je už samotná cesta za letními radovánkami: loni o prázdninách zemřelo na silnicích 120 lidí.

Voda poráží pivo. Alespoň v letních vedrech

Když chtějí Češi v horkých letních dnech uhasit žízeň, nejčastěji si natočí obyčejnou vodu z kohoutku. Pak si dojdou pro pivo „ze sedmého schodu“, nebo z ledničky vytáhnou minerálku. Při večerní grilovačce si ale lidé nejraději dopřejí vychlazenou desítku či dvanáctku. Vyplývá to z průzkumu agentury SANEP pro Deník, ve kterém šestnáct set respondentů odpovídalo na otázku, co pijí v létě nejčastěji.  

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení