I přes přehuštěnou dopravu v samotném centru Prahy, přeplněné stezky podél Vltavy, kde se cyklisté proplétají mezi in-line bruslaři se sluchátky na uších či lidmi venčícími psy na volno, patří ježdění na kole po metropoli k celkem bezpečným aktivitám.

Na území Prahy loni nezahynul jediný cyklista. Naopak hned za hranicemi metropole, ve středních Čechách, jich přišlo o život hned sedm – nejvíce ze všech tuzemských regionů.

Z pohledu celé země se loňský rok do statistik zapíše spíše pozitivně: při dopravních nehodách přišlo o život 39 cyklistů, což je nejméně v historii samostatné České republiky.

PRO ZOBRAZENÍ INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKY KLIKNĚTE ZDE.

Zdroj: Deník Data / Aleš Vojíř

PRO ZOBRAZENÍ INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKY KLIKNĚTE ZDE.

25 srážek s chodci

I v počtu těžce zraněných je situace v Praze a Středočeském kraji v ostrém kontrastu: hlavní město hlásí čtvrtý nejlepší výsledek ze všech krajů, středočeské silnice a ulice byly naopak opět zcela nejhorší, když se na nich těžce zranilo 56 lidí jedoucích na kolech.

Z policejních statistik vyplývá, že cyklisté loni zavinili v metropoli a středních Čechách dohromady 331 nehod. Desítka z nich byla pod vlivem alkoholu, pětice před jízdou na kole požila drogy a dva smíchali oboje dohromady.

Nejčastěji bourali s autem, pětadvacetkrát srazili chodce. Policisté loni v Praze a okolí evidovali i jednu závažnější srážku cyklisty s lesní zvěří a čtyři s domácím zvířetem.

Nejčastěji výletníci na kolech nezvládali řízení v sobotu, v pátek a v neděli.

S helmou i ve vedrech

V celé republice došlo loni k 3982 nehodám s účastí cyklistů, z toho 1506 (tedy skoro dvě pětiny) zavinil někdo jiný.

Nebezpečné situace vznikaly především tehdy, když motoristé najížděli na hlavní silnici, odbočovali vlevo, otáčeli se, předjížděli či objížděli lidi na kolech či auta.

„Zdaleka ne každý cyklista je dostatečně vidět. Je dobré počítat také s tím, že řada z nich – především senioři – nemá žádné řidičské oprávnění. Některá jejich řešení především složitějších situací mohou motoristy snadno vyvést z míry," upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Na cyklisty experti apelují, aby nikdy nesundávali helmu – ani v nynějších vedrech. Riziko úmrtí po havárii bez přilby je totiž devatenáctkrát vyšší. Spadne-li na hlavu cyklista jedoucí rychlostí 15 kilometrů za hodinu, odpovídá to skoku po hlavě na beton z výšky jednoho metru.

Zdroj: Deník Data / David Valenta