Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Češi mají přes milion motorek. Šedesátka jezdců ročně se na nich zabije

/INTERAKTIVNÍ MAPA/ Nejčastější příčiny nehod? Vysoká rychlost, nezvládnutí stroje a nedodržení bezpečné vzdálenosti.

26.4.2018
SDÍLEJ:

Na světelné křižovatce v Tachově došlo ke střetu osobního vozidla a motorkářeFoto: Deník / Jindřich Sýkora

„Dva motorkáři se srazili v Zádveřicích na Zlínsku, jeden zemřel.“

„Při najíždění na D1 zahynul motocyklista, zaklínil se pod nákladní vůz.“

„Motorkář na Prachaticku nepřežil srážku s autem, které předjížděl.“

Jak dokládají titulky článků z posledních dvou týdnů, motorkářská sezona naplno odstartovala. Nutno dodat, že značně tragicky.

Na jakém čísle se smrtelná bilance nehod zastaví? Zkušenosti z posledních let ukazují, že jen těžko pod číslem šedesát.

Například loni zahynulo na tuzemských silnicích 64 motocyklistů. Čtyřicet z nich vlastní vinou.

Nejen mladí umírají

„Je třeba zdůraznit, že smrtelné dopravní nehody již dávno nejsou doménou mladých motocyklistů,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Za řídítky svého stroje přišlo loni o život sedmatřicet jezdců ve věku nad 35 let, což je 58 procent ze všech.

Ostatně motorkáři jsou na silnicích nejzranitelnějšími účastníky provozu. Z dat OECD vyplývá, že například ve srovnání s pasažéry v osobních autech je pravděpodobnost jejich úmrtí při nehodě 24krát vyšší. A i ve srovnání s cyklisty jsou na tom motorkáři 2,4krát hůře.

Jaké jsou nejčastější příčiny nehod, které řidiči za řidítky „mašin“ zaviní? Především vysoká rychlost, nezvládnutí stroje a nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem.

„Automobilisté motorkářům naopak nejčastěji ublíží proto, že je nevidí nebo špatně odhadnou jejich rychlost či vzájemnou vzdálenost,“ dodává Budský, bývalý šéf Besipu.

Kde je ráj motorek

V současné době je v Centrálním registru vozidel evidováno 1,1 milionu motorek. Z toho například šedesát tisíc malých motocyklů, 27 tisíc skútrů a devět tisíc mopedů. Ze značek drží bezkonkurenční pozici Jawa s podílem 42 procent.

Nejvíc jednostopých vozidel, a to 135 tisíc, je registrováno ve Středočeském kraji. Když se ale počet motorek přepočítá ke všem vozidlům v registru, nejvyšší podíl motocyklů je zaparkován v garážích a stodolách na Vysočině.

Koupí stroje si loni udělalo radost 32 tisíc Čechů (polovina si pořídila nové motorky a polovina ojeté).

Autor: Aleš Vojíř

26.4.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kde kandidují dělníci či lékaři. A jaké profese mají reálnou šanci uspět?

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Zatímco starostové a místostarostové jsou v průměru na druhých místech kandidátek, početní důchodci usilují o zvolení z jedenáctých míst.

Váš nový starosta? Novák. Jiří Novák

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Velké ambice ukázali v podzimních komunálních volbách muži s příjmením Dvořák. Umístili na druhém místě v žebříčku příjmení kandidátů, přestože v celé populaci jsou až na čtvrté pozici. Přeskočili tak Svobody i Novotné.

Nový školní rok v číslech: Sedm set hodin výuky. S padesátiletými učitelkami

/INFOGRAFIKA/ Na devatenáct učitelek připadá na prvním stupni jeden jediný pedagog-muž.

Šikovnější děti? Z bohatších rodin, kde je vedou ke sportu

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Projekt Sazka Olympijský víceboj zmapoval schopnosti téměř 97 tisíc dětí v osmi disciplínách.

Osobnosti regionů: Církevní restituce dodatečně nedaňte. Je to jen populismus

/INFOGRAFIKA/ Zatímco většina Čechů zdanění finančních náhrad v rámci církevních restitucí podporuje, dvě třetiny osobností českých, moravských a slezských krajů oslovených v anketě Deníku to odmítají.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT