„Dva motorkáři se srazili v Zádveřicích na Zlínsku, jeden zemřel.“

„Při najíždění na D1 zahynul motocyklista, zaklínil se pod nákladní vůz.“

„Motorkář na Prachaticku nepřežil srážku s autem, které předjížděl.“

Jak dokládají titulky článků z posledních dvou týdnů, motorkářská sezona naplno odstartovala. Nutno dodat, že značně tragicky.

Na jakém čísle se smrtelná bilance nehod zastaví? Zkušenosti z posledních let ukazují, že jen těžko pod číslem šedesát.

Například loni zahynulo na tuzemských silnicích 64 motocyklistů. Čtyřicet z nich vlastní vinou.

Nejen mladí umírají

„Je třeba zdůraznit, že smrtelné dopravní nehody již dávno nejsou doménou mladých motocyklistů,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Za řídítky svého stroje přišlo loni o život sedmatřicet jezdců ve věku nad 35 let, což je 58 procent ze všech.

Ostatně motorkáři jsou na silnicích nejzranitelnějšími účastníky provozu. Z dat OECD vyplývá, že například ve srovnání s pasažéry v osobních autech je pravděpodobnost jejich úmrtí při nehodě 24krát vyšší. A i ve srovnání s cyklisty jsou na tom motorkáři 2,4krát hůře.

Jaké jsou nejčastější příčiny nehod, které řidiči za řidítky „mašin“ zaviní? Především vysoká rychlost, nezvládnutí stroje a nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem.

„Automobilisté motorkářům naopak nejčastěji ublíží proto, že je nevidí nebo špatně odhadnou jejich rychlost či vzájemnou vzdálenost,“ dodává Budský, bývalý šéf Besipu.

Kde je ráj motorek

V současné době je v Centrálním registru vozidel evidováno 1,1 milionu motorek. Z toho například šedesát tisíc malých motocyklů, 27 tisíc skútrů a devět tisíc mopedů. Ze značek drží bezkonkurenční pozici Jawa s podílem 42 procent.

Nejvíc jednostopých vozidel, a to 135 tisíc, je registrováno ve Středočeském kraji. Když se ale počet motorek přepočítá ke všem vozidlům v registru, nejvyšší podíl motocyklů je zaparkován v garážích a stodolách na Vysočině.

Koupí stroje si loni udělalo radost 32 tisíc Čechů (polovina si pořídila nové motorky a polovina ojeté).