Dopravu se při závodech snažíme omezovat na co nejkratší dobu, říká v rozhovoru s Deníkem Tomáš Coufal, manažer regionálních běhů RunCzech. „V Karlových Varech otevíráme některé lokality už hodinu po startu závodu.“
Kdy jste si byl naposledy zaběhat?
Naposledy jsem byl běhat začátkem května před pražským maratonem. Rád bych chodil častěji, ale jak se blíží jednotlivé závody, volného času je čím dál méně.
První z regionálních běhů se koná v Karlových Varech – proběhl jste si někdy jeho celou trasu?
Celou trať nikdy, ale projížděl jsem ji na kole, když jsme ji měřili.
Můžete tedy běžcům poradit – když chtějí při půlmaratonu uběhnout právě oněch 21 kilometrů plus 97,5 metru a už ani kousek navíc, mají zatáčky „řezat“ co nejvíce, nebo stačí běžet prostředkem silnice?
Trať se vždy měří na ideální stopu, tedy tu nejkratší. Když zatáčky „řežete“, tak je to správně. Pokud běžíte prostředkem vozovky, tak si trasu většinou prodlužujete.
Ve Varech se letos trasa mění, proč?
Z důvodu rekonstrukce Doubského mostu. Ale trať možná bude díky tomu paradoxně atraktivnější, vícekrát se bude probíhat centrální částí města. Což je dobré pro diváky.
Jak se taková ideální trať plánuje?
Musíme například vynechat několik základních bodů, třeba nemocnice musí být dostupná po celou dobu závodu, musí fungovat nádraží a podobně. Trasu si naklikáme na mapách. A na místě ji pak projedeme na kole, auty. Variant máme vždy několik. Nakonec zvolíme i na základě konzultací s úřady tu optimální.
Měnili jste letos v Karlových Varech i kapacitu závodu?
Co se týče hlavního závodu, tak ne. Ten je prakticky na svém stropu. Možná by se do ulic vešly ještě desítky, nižší stovky běžců, ale bylo by to na úkor jejich komfortu.
Pro všechny běhy, včetně karlovarského půlmaratonu, jste získali zlatou známku IAAF. Co jste pro to museli udělat?
Například musí být zajištěn přímý televizní přenos závodu, musí startovat řada elitních atletů, nesmějí chybět tiskové konference, doprava musí být kompletně uzavřena, na trati nesmějí parkovat vozidla.
Kolik závod přinese městu?
Dle analýzy od agentury Czech Tourism jsou to desítky milionů korun. Běžci a jejich doprovod se ubytují, konzumují, nakupují…
… restauratéři a hoteliéři jsou určitě spokojení. Ale lidem bydlícím poblíž tratě přinášejí uzavírky nepohodlí…
Snažíme se proto omezovat dopravu na co nejkratší dobu. Ve Varech otevíráme některé lokality už hodinu po startu závodu. Ostatně při plánování trasy se snažíme, aby nevznikaly úplně odříznuté oblasti.
Za jak dlouho se vám podaří ulice kompletně uklidit a zprovoznit?
Když loni v Karlových Varech zaběhl poslední běžec do cílové rovinky, tak byla celá trasa otevřena. To znamená tři hodiny po startu závodu. A dřívější úseky byly zprovozněné ještě dříve.
Letos chcete výrazněji podporovat české a evropské běžce. Jak?
Pro letošní sezonu jsme připravili projekt EuroHeroes. Ten má za cíl najít lokální hrdiny. Do Varů a Českých Budějovic tak nebudeme zvát africké běžce. Jelikož si velmi vážíme odkazu Emila Zátopka, který Carlu Capalbovi pomáhal spoluzakládat pražský maraton, rádi bychom nějakého nového „Zátopka“ objevili a vychovali. Nemusí to být přímo český sportovec, ale třeba i evropský, který by dokázal konkurovat africkým běžcům.
Který z vašich závodů byste doporučil začínajícím „Zátopkům“, tedy běžcům, kteří se odhodlávají ke svému prvnímu půlmaratonu?
Těm, co úplně začínají, bych doporučil asi právě Vary nebo zářijové Ústí nad Labem. Konají se v době, kdy nebývá horko, a běžci se potom tolik netrápí kvůli teplu.