Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Průzkum: Krajské volby rozhodne i postoj stran k uprchlíkům

Přestože voliče nejvíce trápí problematika dopravy a kvalita silnic, v krajských volbách hodlají dát hlas stranám či hnutím, které odmítají uprchlíky a mají negativní postoj k Evropské unii.

27.9.2016 2
SDÍLEJ:

Foto: Deník / Michal Fanta

Na první pohled rozporuplné výsledky přinesl průzkum společnosti Sanep k nadcházejícím krajským volbám. Voliče sice zajímají regionální témata - silnice, zdravotnictví a školy -, ale zároveň tvrdí, že se rozhodnou podle toho, jak se daná strana či hnutí postaví k celospolečenským tématům.

Vysvětlení je podle tvůrců průzkumu, který má Deník exkluzivně k dispozici, ale celkem jednouché: zatímco problematika silnic či zdravotnictví je u všech kandidujících stran v podstatě identická, tedy garantuje zlepšení těchto oblastí, v případě uprchlické krize či Evropské unie se jedná o témata, která rezonují ve společnosti a zároveň významně štěpí politickou reprezentaci.

"Jedná se tedy o velice silnou emoci, která supluje v podstatě neexistující ideové politické cíle jednotlivých stran a hnutí, s nimiž by se voliči mohli ztotožňovat či identifikovat," říká Oldřich Zajíc, ředitel společnosti Sanep.

Podle průzkumu tak voliče sice stále nejvíce zajímá názor stran či hnutí na silnice v kraji, jako druhou volbu ale zaškrtávají postoj k uprchlické krizi a k bezpečnosti. Pak následuje sociální oblast, zdravotnictví a školství v regionu.

Obdobná rozpolcenost je vidět i v odpovědi na dotaz "Co je pro vás při rozhodování nejdůležitější?". Nejvíce respondentů uvádí, že postoj k celospolečenským tématům a poté lokální krajské téma.

V odpovědi na dotaz, co má ideální strana či hnutí splňovat, vyhrál nad krajskými tématy euroskepticismus. Někteří voliči jsou dokonce připravení dát přednost uskupení, které otevřeně podpoří referendum o vystoupení z Evropské unie.

Vymyšlené, nebo skutečné kauzy?

Jak na voliče působí mediální kauzy týkající se vrcholných politiků? V poslední době v médiích rezonovaly především dvě.

Podezření z dotačního podvodu u farmy Čapí hnízdo, o jejíž vlastnících ministr financí Andrej Babiš dlouho mlžil, než se na půdě poslanecké sněmovny přiznal, že objekt v době přijetí dotací patřil jeho dětem.

Čerstvější je dění kolem neexistující mluvčí jihomoravského hejtmana Michala Haška (ČSSD).

Nezanedbatelná skupina voličů se svěřila, že na ně mediální kauzy působí přesně opačně. Tedy věří, že jsou všechny vymyšlené.

Průzkum společnosti Sanep se uskutečnil v období 8.-16. září formou internetového dotazníku. Celkem se ho zúčastnilo 6 588 respondentů.

Autor: Jiří Jelínek, Aleš Vojíř

27.9.2016 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nových bytů vzniklo od roku 1999 víc, než kolik přibylo Pražanů

/INFOGRAFIKA/ Zájem lidí o nové bydlení je obrovský. Metr čtvereční nyní developeři nabízejí za 92 600 korun.

Rybníků v zemi přibývá. Krčína ale překonáme stěží

/INFOGRAFIKA/ Vodní plochy v Česku se za poslední dvě desítky let rozrostly o 6,5 tisíce hektarů. Stát podporuje stavbu dalších nádrží, chce tak bojovat se suchem.

Praha láká rekordní počty Asiatů. I díky filmům a seriálům

/INFOGRAFIKA/ V prvním pololetí navštívilo metropoli půl milionu asijských turistů. Nejvýrazněji přibylo Číňanů a Korejců.

Když nemáte máslo, tak tam dejte sádlo. Deník srovnal ceny alternativ k máslu

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Při pohledu na titulní strany deníků či strkanice v obchodech by se mohlo zdát, že Česko zasáhla máslová apokalypsa. Čtvrtkilová kostka se prodává v průměru za 52 korun, za poslední dva roky cena narostla skoro o 15 korun. Výrazně prý proto zdraží i vánoční cukroví.

Češi jsou ve srovnání s Evropany ranní ptáčata

/INFOGRAFIKA/ V době, kdy naprostá většina českých zaměstnanců malých a středních podniků už pracuje, jejich evropští kolegové teprve míří do továren a kanceláří. Vyplývá to z průzkumu společnosti Microsoft mezi třinácti tisíci respondenty z dvacítky zemí starého kontinentu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení