Na první pohled rozporuplné výsledky přinesl průzkum společnosti Sanep k nadcházejícím krajským volbám. Voliče sice zajímají regionální témata - silnice, zdravotnictví a školy -, ale zároveň tvrdí, že se rozhodnou podle toho, jak se daná strana či hnutí postaví k celospolečenským tématům.

Vysvětlení je podle tvůrců průzkumu, který má Deník exkluzivně k dispozici, ale celkem jednouché: zatímco problematika silnic či zdravotnictví je u všech kandidujících stran v podstatě identická, tedy garantuje zlepšení těchto oblastí, v případě uprchlické krize či Evropské unie se jedná o témata, která rezonují ve společnosti a zároveň významně štěpí politickou reprezentaci.

"Jedná se tedy o velice silnou emoci, která supluje v podstatě neexistující ideové politické cíle jednotlivých stran a hnutí, s nimiž by se voliči mohli ztotožňovat či identifikovat," říká Oldřich Zajíc, ředitel společnosti Sanep.

Podle průzkumu tak voliče sice stále nejvíce zajímá názor stran či hnutí na silnice v kraji, jako druhou volbu ale zaškrtávají postoj k uprchlické krizi a k bezpečnosti. Pak následuje sociální oblast, zdravotnictví a školství v regionu.

Obdobná rozpolcenost je vidět i v odpovědi na dotaz "Co je pro vás při rozhodování nejdůležitější?". Nejvíce respondentů uvádí, že postoj k celospolečenským tématům a poté lokální krajské téma.

V odpovědi na dotaz, co má ideální strana či hnutí splňovat, vyhrál nad krajskými tématy euroskepticismus. Někteří voliči jsou dokonce připravení dát přednost uskupení, které otevřeně podpoří referendum o vystoupení z Evropské unie.

Vymyšlené, nebo skutečné kauzy?

Jak na voliče působí mediální kauzy týkající se vrcholných politiků? V poslední době v médiích rezonovaly především dvě.

Podezření z dotačního podvodu u farmy Čapí hnízdo, o jejíž vlastnících ministr financí Andrej Babiš dlouho mlžil, než se na půdě poslanecké sněmovny přiznal, že objekt v době přijetí dotací patřil jeho dětem.

Čerstvější je dění kolem neexistující mluvčí jihomoravského hejtmana Michala Haška (ČSSD).

Nezanedbatelná skupina voličů se svěřila, že na ně mediální kauzy působí přesně opačně. Tedy věří, že jsou všechny vymyšlené.

Průzkum společnosti Sanep se uskutečnil v období 8.-16. září formou internetového dotazníku. Celkem se ho zúčastnilo 6 588 respondentů.