Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mladí řidiči loni zavinili skoro čtvrtinu smrtelných nehod

Jak ve zdraví přežít cestu autem? Pozor si dejte na nezkušené řidiče. Nebezpečí hrozí i na silnicích první třídy a ve dnech kolem víkendu.

12.1.2017 5
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník / Michal Fanta

Na českých silnicích loni zahynulo 545 lidí, nejméně za půl století, kdy dopravní policie čísla sleduje.

„Počet zbytečně zmařených životů je ale stále velmi vysoký," říká šéf dopravní policie Tomáš Lerch.

Experti ministerstva dopravy totiž v Národní strategii silničního provozu předpokládali, že mrtvých bude ještě o 80 méně.

Na co si dát na českých silnicích pozor, pokud chcete bez úhony dorazit do cíle?

Nezkušení = nebezpeční

Za podstatnou část smrtelných nehod mohou řidiči s čerstvým řidičákem. Ti s praxí do pěti let zapříčinili téměř čtvrtinu „smrťáků".

„Oproti jiným kategoriím je to opravdu vysoké číslo," podotýká Lerch. Loni způsobili skoro 17 tisíc nehod, zemřelo při nich 130 lidí. Řidiči s praxí o pět let delší přitom zabili polovinu lidí, tedy 66.

Aby nováčci na silnicích zvládli potřebné základy samostatné a bezpečné jízdy, měli by podle zahraničních expertů odjezdit mezi třemi až pěti tisíci kilometry.

„V Česku přitom v autoškole absolvují maximálně 500 kilometrů," podotýká bývalý šéf Besipu Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

„Na nehodách mladých začínajících řidičů se kromě jezdecké nezkušenosti podepisuje také osobnostní nevyzrálost, často jde o vliv vrstevníků, kteří s nimi cestují," dodává Budský.

Smrtící „jedničky"

Rizikové jsou především silnice první třídy. Na nich loni zemřelo 193 lidí, smrtí tak skončila každá 71. havárie.

Důvody? Mnohé úseky jsou přetížené, řada z nich nemá krajnice, chybějí dělící svodidla, v těsné blízkosti silnic rostou stromy.

„Udělá-li na nich některý z řidičů chybu, ostatní nemají moc prostoru k jejímu napravení," podotýká Budský.

K nejbezpečnějším naopak patří dálnice – v přepočtu na ujetou vzdálenost je na nich 5,5krát nižší pravděpodobnost, že se stane smrtelná havárie. Loni na dálnicích zahynulo 42 lidí.

Čtěte také: Smrtící přejezdy? Ty bez závor. Umírá na nich nejvíc lidí

Kdy nevyjíždět

Z policejních statistik se dá vyčíst i to, že nejnebezpečnějšími dny jsou pátek, sobota, neděle a pondělí.
Je to vcelku logické – v pátek a v neděli se lidé přesouvají na chalupy, doprava houstne a za volant usedají i méně zkušení řidiči.

V pondělí zase řada řidičů jede do práce do vzdálenějších míst, kde zůstanou celý týden. V absolutním počtu nejvíc lidí (103) loni zemřelo právě během pondělků.

Z měsíců byly nejnebezpečnější říjen (62 usmrcených), červenec a srpen (po 60 zemřelých).

Viditelní chodci…

Relativně dobrou zprávu mají policisté o chodcích. Loni jich zahynulo 111, nejméně za poslední roky.
V obcích a na osvětlených místech sice obětí neubylo, mimo města a vesnice za tmy ale ano: tam o život přišlo 28 chodců, o deset méně než předloni.

„Což můžeme přičíst zavedení povinných reflexních prvků," míní Martin Farář, vedoucí Besipu.

Čtěte také: Reflexní prvky? Nezodpovědní chodci na Příbramsku dostali pokutu

Pozitivní je i pokles počtu lidí, kteří zemřeli vinou opilých řidičů – a to o deset na loňských 52 usmrcených.

Pro srovnání: je to čtyřikrát méně než například na začátku devadesátých let.

Nebezpečné kamiony?

O život loni přišlo méně lidí i v osobních autech, na motorkách či na kolech. Naopak narostl počet obětí v nákladních autech (s výjimkou kamionů).

„Nehodovosti profesionálních řidičů nákladní dopravy jsme si vědomi, letos se na ně chceme zaměřit," dodává Farář z Besipu.

A když už řidiči osobních aut často nadávají na zabijácké „kamioňáky", rozčilují se oprávněně? Nehody způsobené řidiči aut s návěsem skončily 20 mrtvými, všech nákladních vozů 80 usmrcenými. To řidiči osobních aut zabili 370 lidí.

Autor: Aleš Vojíř

12.1.2017 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zlatá éra živností? Řezníci ji zažívali hned po revoluci, pekaři a cukráři nyní

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Podnikatelům se nebývale daří. Jejich aktivita dosahuje nejvyšší míry od sametové revoluce.

Tři pětiny Čechů jsou nespokojeny s platem. O jeho zvýšení si ale neumějí říct

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Češi jsou pracovití, jenže se neumějí prodat, a berou proto málo. Mzdy by ale letos mohly vyrůst o desetinu. 

Co třeba víno s husí paštikou? Dva miliony lahví Svatomartinského míří na trh

Psal se rok 1993 a tři vinařství (Víno Mikulov, Znovín a Vinné sklepy Valtice) uvedly na tuzemský trh nový „typ“ vína. Nazvaly ho Moravíno nouveau. Tehdy ještě žádné „šílenství“ s popíjením mladého vína nepropuklo. Opravdová mánie se však spustila po roce 2005, kdy Vinařský fond začal spravovat a propagovat značku Svatomartinské. 

Nájmy letí nahoru. Za rok vzrostly o desetinu, nejvíce v Praze a na Hradecku

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Poté, co k rekordním výšinám vystřelily ceny prodávaných bytů, začaly výrazně růst i nájmy těm Čechům, Moravanům a Slezanům, kteří si vlastní bydlení nemohou dovolit.

Jedna nová droga týdně. Česko zaplavují nebezpečné syntetické látky z Číny

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ V zemi výrazně přibývá uživatelů, kteří berou „klasické“ drogy. Nicméně alkohol u nás ročně zabije až sedmkrát více lidí, než nelegální substance.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT