Vánoční speciál Deníku najdete ZDE

Pokud stále ještě nemáte nakoupené vánoční dárky, ani v záchvatu největšího zoufalství pro ně raději nechoďte do sexshopů, domácích potřeb či agentur zprostředkovávajících netradiční zážitky.

Právě poukázky na adrenalinové akce, erotické pomůcky či tablety na hubnutí jsou podle průzkumu agentury Sanep nejméně vítanými dárky. Podle něj člověk příliš nezaboduje ani s vybavením domácností, jako je nádobí, prostředky na úklid či žehlicí prkno.

Santa Claus prohrál

Pokud přeci jen pořídíte dárek, kterým se netrefíte do vkusu obdarovaného, můžete tento „přešlap" svést na Ježíška. Právě on totiž naděluje pod stromkem ve více než 60 procentech českých domácností.

Děda Mráz či Santa Claus – i přes obří masáž v televizi a nákupních centrech – nosí dárky podle zmíněného průzkumu v zanedbatelných třech promile českých rodin.

Obecně ale platí, že obdarovávaní nejsou příliš nároční. Více než třetina z nich si váží jakéhokoli dárku. Radost jim většinou udělá knížka, finanční prostředky v obálce či dárek z lásky.

Čtěte také: Svařák index 2016: Nejvíce si užijí na Ústecku

Hlavně klid

Téměř třetina veřejnosti sice vnímá Vánoce jako období klidu a pohody, nicméně pro skoro desetinu Čechů znamenají chaos a stres.

„V souhrnu 82 procent populace se domnívá, že Vánoce jsou spíše komerční událostí než křesťanským svátkem," říká Oldřich Zajíc, ředitel Sanepu.

Tomuto způsobu vnímání Vánoc nicméně lidé usilovně napomáhají zvyšováním výdajů na nákup dárků a zvětšujícím se počtem lidí, kteří jsou ochotni se na nákup dárků zadlužit.

,,Češi by nejraději prožívali Vánoce v kruhu svých blízkých s malými a spíše symbolickými dárky, zatímco realita je spíše ve shonu a nákupním šílenství, kterému významně napomáhá masivní reklama a způsob života v konzumní společnosti," uzavírá Zajíc

Čtěte také: Dvě procenta Čechů neslaví Vánoce vůbec, většinou senioři