Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nejpomalejší silnice v Česku. Kde se místo devadesátky jezdí sotva čtyřicítkou

Nejdelší dobu zabere cestování po silnicích 1. třídy v Podkrkonoší. Nejrychleji se po nich jezdí na západě Čech.

5.9.2017
SDÍLEJ:

KolonaFoto: Roman Růžička

Trutnov spojuje s Náchodem pětatřicetikilometrová silnice první třídy. Kdo by však čekal, že jízda mezi oběma okresními městy zabere maximálně půlhodinu, bude hořce zklamán. Autům zde může směle konkurovat i zdatnější cyklista – v průměru se po silnici jezdí 39kilometrovou rychlostí. Je nejpomalejší českou „jedničkou“.

Deník zmapoval více než 300 úseků silnic první třídy a na základě dopravních dat Googlu vypočetl průměrnou rychlost. Výsledné číslo není zkresleno aktuálními uzavírkami, nehodami ani dopravní špičkou – jízdní doba je spočítaná pro úterní devátou hodinu ráno.

Výsledek? Přestože je na silnicích mimo obce maximální dovolená rychlost 90 kilometrů v hodině, reálně se po nich jezdí v průměru 57 km/h. Na žádném českém tahu rychlost nepřesáhla osmdesátku.

Mapa průměrných rychlostí na všech silnicích 1. třídy v Česku

Problém je zejména v tom, že není jednička jako jednička. Silnice nejvyšší kategorie může být široká 24,5 metru, ale také třeba jen 9,5 metru. A co hůř, polovina silnic první třídy nedosahuje dokonce ani těchto minimálních parametrů.

„V možnostech státu není tento stav rychle změnit,“ říká tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Nina Ledvinková. Rozšíření silnic podle ní často brání fakt, že jsou historicky vedené skrz obce a klikatí se mezi poli. „Potřebné úpravy jsou časově i investičně velmi náročné,“ dodává. ŘSD se podle ní raději zaměřuje především na dostavbu dálnic. Dvouproudé silnice musejí počkat.

Výraznější proměny se tak nedočká ani zmíněná nejpomalejší trasa v zemi mezi Trutnovem a Náchodem, potvrdil Deníku Zdeněk Kos z královéhradeckého ředitelství ŘSD.

Místní ji proto paradoxně objíždějí po silnicích třetích tříd. Sice jsou úzké a mají mizerný povrch, ale přesto je to kratší a rychlejší.
Zcela jiné zkušenosti mají motoristé, kteří sjíždějí z dálnice D5 na silnici číslo 21 vedoucí do Chebu. Je jen dvouproudá, ale vyhýbá se většině obcí, je rovná, má stoupací pruhy i mimoúrovňová křížení. Výsledkem je na české poměry unikátní průměrná rychlost přes 79 kilometrů v hodině.

Cestování po západočeských silnicích je ostatně nejsvižnější v republice. Na Karlovarsku přesahuje průměrná rychlost na hlavních tazích 70 kilometrů v hodině. Na opačném konci žebříčku se vedle zmíněného Královéhradecka krčí Olomoucký a Zlínský kraj. Tam za minutu neujedete ani jeden kilometr.

Královéhradecký kraj má bohužel včetně nově otevřeného tříkilometrového úseku D11 u krajského města jen 23 kilometrů dálnic. A aby toho nebylo málo, na chronicky přetížené silniční ose kraje, která je zároveň hlavní spojnicí Prahy a Varšavy, si řidiči kamionů musejí připlatit. Stát zde totiž vybírá mýto.

Autor: Michal Janko

5.9.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zlatá éra živností? Řezníci ji zažívali hned po revoluci, pekaři a cukráři nyní

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Podnikatelům se nebývale daří. Jejich aktivita dosahuje nejvyšší míry od sametové revoluce.

Tři pětiny Čechů jsou nespokojeny s platem. O jeho zvýšení si ale neumějí říct

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Češi jsou pracovití, jenže se neumějí prodat, a berou proto málo. Mzdy by ale letos mohly vyrůst o desetinu. 

Co třeba víno s husí paštikou? Dva miliony lahví Svatomartinského míří na trh

Psal se rok 1993 a tři vinařství (Víno Mikulov, Znovín a Vinné sklepy Valtice) uvedly na tuzemský trh nový „typ“ vína. Nazvaly ho Moravíno nouveau. Tehdy ještě žádné „šílenství“ s popíjením mladého vína nepropuklo. Opravdová mánie se však spustila po roce 2005, kdy Vinařský fond začal spravovat a propagovat značku Svatomartinské. 

Nájmy letí nahoru. Za rok vzrostly o desetinu, nejvíce v Praze a na Hradecku

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Poté, co k rekordním výšinám vystřelily ceny prodávaných bytů, začaly výrazně růst i nájmy těm Čechům, Moravanům a Slezanům, kteří si vlastní bydlení nemohou dovolit.

Jedna nová droga týdně. Česko zaplavují nebezpečné syntetické látky z Číny

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ V zemi výrazně přibývá uživatelů, kteří berou „klasické“ drogy. Nicméně alkohol u nás ročně zabije až sedmkrát více lidí, než nelegální substance.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT