Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nejpomalejší silnice v Česku. Kde se místo devadesátky jezdí sotva čtyřicítkou

Nejdelší dobu zabere cestování po silnicích 1. třídy v Podkrkonoší. Nejrychleji se po nich jezdí na západě Čech.

5.9.2017
SDÍLEJ:

Trutnov spojuje s Náchodem pětatřicetikilometrová silnice první třídy. Kdo by však čekal, že jízda mezi oběma okresními městy zabere maximálně půlhodinu, bude hořce zklamán. Autům zde může směle konkurovat i zdatnější cyklista – v průměru se po silnici jezdí 39kilometrovou rychlostí. Je nejpomalejší českou „jedničkou“.

Deník zmapoval více než 300 úseků silnic první třídy a na základě dopravních dat Googlu vypočetl průměrnou rychlost. Výsledné číslo není zkresleno aktuálními uzavírkami, nehodami ani dopravní špičkou – jízdní doba je spočítaná pro úterní devátou hodinu ráno.

Výsledek? Přestože je na silnicích mimo obce maximální dovolená rychlost 90 kilometrů v hodině, reálně se po nich jezdí v průměru 57 km/h. Na žádném českém tahu rychlost nepřesáhla osmdesátku.

Mapa průměrných rychlostí na všech silnicích 1. třídy v Česku

Problém je zejména v tom, že není jednička jako jednička. Silnice nejvyšší kategorie může být široká 24,5 metru, ale také třeba jen 9,5 metru. A co hůř, polovina silnic první třídy nedosahuje dokonce ani těchto minimálních parametrů.

„V možnostech státu není tento stav rychle změnit,“ říká tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Nina Ledvinková. Rozšíření silnic podle ní často brání fakt, že jsou historicky vedené skrz obce a klikatí se mezi poli. „Potřebné úpravy jsou časově i investičně velmi náročné,“ dodává. ŘSD se podle ní raději zaměřuje především na dostavbu dálnic. Dvouproudé silnice musejí počkat.

Výraznější proměny se tak nedočká ani zmíněná nejpomalejší trasa v zemi mezi Trutnovem a Náchodem, potvrdil Deníku Zdeněk Kos z královéhradeckého ředitelství ŘSD.

Místní ji proto paradoxně objíždějí po silnicích třetích tříd. Sice jsou úzké a mají mizerný povrch, ale přesto je to kratší a rychlejší.
Zcela jiné zkušenosti mají motoristé, kteří sjíždějí z dálnice D5 na silnici číslo 21 vedoucí do Chebu. Je jen dvouproudá, ale vyhýbá se většině obcí, je rovná, má stoupací pruhy i mimoúrovňová křížení. Výsledkem je na české poměry unikátní průměrná rychlost přes 79 kilometrů v hodině.

Cestování po západočeských silnicích je ostatně nejsvižnější v republice. Na Karlovarsku přesahuje průměrná rychlost na hlavních tazích 70 kilometrů v hodině. Na opačném konci žebříčku se vedle zmíněného Královéhradecka krčí Olomoucký a Zlínský kraj. Tam za minutu neujedete ani jeden kilometr.

Královéhradecký kraj má bohužel včetně nově otevřeného tříkilometrového úseku D11 u krajského města jen 23 kilometrů dálnic. A aby toho nebylo málo, na chronicky přetížené silniční ose kraje, která je zároveň hlavní spojnicí Prahy a Varšavy, si řidiči kamionů musejí připlatit. Stát zde totiž vybírá mýto.

Autor: Michal Janko

5.9.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Rozdělená země? Méně než při minulých prezidentských volbách

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Hlasovali v prezidentských volbách lidé ve velkých městech výrazně jinak než ti na venkově? Deník zanalyzoval výsledky prvního kola podle velikostí obcí a jednotlivých krajů.

Jak dopadly volby v obcích. A kdo má větší šanci vyhrát: Zeman či Drahoš?

/INTERAKTIVNÍ MAPA/ Proklikejte si, jak dopadly prezidentské volby ve vaší obci. Kde by lidé poslali Miloše Zemana či Jiřího Drahoše na Pražský hrad hned v prvním kole?

Velká volební rekapitulace aneb Jak jsme si minule vybrali prezidenta

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ V historicky první přímé volbě hlavy státu se prezidentem stal Miloš Zeman. Připomeňte si, jak před pěti lety probíhalo soupeření devíti kandidátů o nejvyšší hradní post.

Osobnosti regionů exkluzivně: Prezidentem se opět stane Zeman, porazí Drahoše

578 lékařů, učitelů, podnikatelů, umělců a dalších regionálních elit odpovídalo na dotazy, kdo po volbách ovládne Pražský hrad. Podle 44 procent respondentů to bude Miloš Zeman.

Zajatci eskalátorů. Troje schody uzavřeny, další to čeká

/INFOGRAFIKA/ Omezení u vstupu do některých stanic metra budou pokračovat i letos. Komplikace by měly lidé očekávat například na Karlově náměstí, Opatově nebo ve stanici Dejvická. 

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT
>