Trutnov spojuje s Náchodem pětatřicetikilometrová silnice první třídy. Kdo by však čekal, že jízda mezi oběma okresními městy zabere maximálně půlhodinu, bude hořce zklamán. Autům zde může směle konkurovat i zdatnější cyklista – v průměru se po silnici jezdí 39kilometrovou rychlostí. Je nejpomalejší českou „jedničkou“.
Deník zmapoval více než 300 úseků silnic první třídy a na základě dopravních dat Googlu vypočetl průměrnou rychlost. Výsledné číslo není zkresleno aktuálními uzavírkami, nehodami ani dopravní špičkou – jízdní doba je spočítaná pro úterní devátou hodinu ráno.
Výsledek? Přestože je na silnicích mimo obce maximální dovolená rychlost 90 kilometrů v hodině, reálně se po nich jezdí v průměru 57 km/h. Na žádném českém tahu rychlost nepřesáhla osmdesátku.
Problém je zejména v tom, že není jednička jako jednička. Silnice nejvyšší kategorie může být široká 24,5 metru, ale také třeba jen 9,5 metru. A co hůř, polovina silnic první třídy nedosahuje dokonce ani těchto minimálních parametrů.
„V možnostech státu není tento stav rychle změnit,“ říká tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Nina Ledvinková. Rozšíření silnic podle ní často brání fakt, že jsou historicky vedené skrz obce a klikatí se mezi poli. „Potřebné úpravy jsou časově i investičně velmi náročné,“ dodává. ŘSD se podle ní raději zaměřuje především na dostavbu dálnic. Dvouproudé silnice musejí počkat.
Výraznější proměny se tak nedočká ani zmíněná nejpomalejší trasa v zemi mezi Trutnovem a Náchodem, potvrdil Deníku Zdeněk Kos z královéhradeckého ředitelství ŘSD.
Místní ji proto paradoxně objíždějí po silnicích třetích tříd. Sice jsou úzké a mají mizerný povrch, ale přesto je to kratší a rychlejší.
Zcela jiné zkušenosti mají motoristé, kteří sjíždějí z dálnice D5 na silnici číslo 21 vedoucí do Chebu. Je jen dvouproudá, ale vyhýbá se většině obcí, je rovná, má stoupací pruhy i mimoúrovňová křížení. Výsledkem je na české poměry unikátní průměrná rychlost přes 79 kilometrů v hodině.
Cestování po západočeských silnicích je ostatně nejsvižnější v republice. Na Karlovarsku přesahuje průměrná rychlost na hlavních tazích 70 kilometrů v hodině. Na opačném konci žebříčku se vedle zmíněného Královéhradecka krčí Olomoucký a Zlínský kraj. Tam za minutu neujedete ani jeden kilometr.
Královéhradecký kraj má bohužel včetně nově otevřeného tříkilometrového úseku D11 u krajského města jen 23 kilometrů dálnic. A aby toho nebylo málo, na chronicky přetížené silniční ose kraje, která je zároveň hlavní spojnicí Prahy a Varšavy, si řidiči kamionů musejí připlatit. Stát zde totiž vybírá mýto.
