Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Po českých silnicích stále jezdí 18 tisíc embéček a 20 tisíc trabantů

Průměrný věk aut registrovaných v tuzemsku je skoro 15 let.

11.7.2017
SDÍLEJ:

Embéčko a trabant. Ilustrační foto.Foto: Archiv společnosti Škoda Auto a Deníku.

Byly vyrobeny před více než třiceti lety, mohly by se tedy honosit zelenými „espézetkami“ a patřit mezi veterány silnic. Přesto místo předvádění se při spanilých jízdách slouží nadále k běžným cestám na chalupu, do zaměstnání či na hřbitov.

Deník zanalyzoval, kolik letitých škodovek, trabantů či wartburgů brázdí tuzemské silnice. A kde na ně v provozu nejspíš narazíte.

Výsledek? V Centrálním registru vozidel figuruje kupříkladu skoro osmnáct tisíc vozů Škoda 1000 a 1100, zvaných embéčka. Poslední z nich přitom sjížděly z výrobních pásů na konci šedesátých let. Všechny by tedy už skoro dvě desítky let mohly patřit mezi „veterány“, přesto jsou nadále registrovány jako běžná osobní auta.

Nejčastěji na ně narazíte v Moravskoslezském kraji, kde jich jezdí 1880. A když se jejich počet přepočítá ke všem autům v kraji, na tisícovku vozů v provozu tam připadají čtyři embéčka.

Obdobné je to s německými „bakelitovými“ trabanty, jejichž výroba skončila krátce po pádu Berlínské zdi. Těch je v registru stále zapsáno 21,5 tisíce. Nejvíce v obcích poblíž jejich země původu – v severozápadních Čechách u hranic s bývalou NDR.

PRO ZOBRAZENÍ INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKY KLIKNĚTE ZDE.

PRO ZOBRAZENÍ INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKY KLIKNĚTE ZDE.

Ostatně Česká republika je stářím vozového parku pověstná. V průměru je autům brázdícím silnice skoro 15 let.

„I přes růst prodejů nových vozidel podíly osobních automobilů ve věku nad deset let od roku 2007 trvale rostou,“ komentoval poslední dostupné statistiky z přelomu roku analytik automobilového průmyslu Antonín Šípek. „Stále tak nedochází k žádoucí obměně, ale pouze ke zvyšování vozového parku osobních automobilů.“

Ostatně je to vidět i na feliciích, které Škoda vyráběla do přelomu tisíciletí. Po tuzemských silnicích jich stále jezdí přes 276 tisíc. Na každou tisícovku aut v registru jich tak připadá dvaapadesát.

Autor: Aleš Vojíř

11.7.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zlatá éra živností? Řezníci ji zažívali hned po revoluci, pekaři a cukráři nyní

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Podnikatelům se nebývale daří. Jejich aktivita dosahuje nejvyšší míry od sametové revoluce.

Tři pětiny Čechů jsou nespokojeny s platem. O jeho zvýšení si ale neumějí říct

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Češi jsou pracovití, jenže se neumějí prodat, a berou proto málo. Mzdy by ale letos mohly vyrůst o desetinu. 

Co třeba víno s husí paštikou? Dva miliony lahví Svatomartinského míří na trh

Psal se rok 1993 a tři vinařství (Víno Mikulov, Znovín a Vinné sklepy Valtice) uvedly na tuzemský trh nový „typ“ vína. Nazvaly ho Moravíno nouveau. Tehdy ještě žádné „šílenství“ s popíjením mladého vína nepropuklo. Opravdová mánie se však spustila po roce 2005, kdy Vinařský fond začal spravovat a propagovat značku Svatomartinské. 

Nájmy letí nahoru. Za rok vzrostly o desetinu, nejvíce v Praze a na Hradecku

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Poté, co k rekordním výšinám vystřelily ceny prodávaných bytů, začaly výrazně růst i nájmy těm Čechům, Moravanům a Slezanům, kteří si vlastní bydlení nemohou dovolit.

Jedna nová droga týdně. Česko zaplavují nebezpečné syntetické látky z Číny

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ V zemi výrazně přibývá uživatelů, kteří berou „klasické“ drogy. Nicméně alkohol u nás ročně zabije až sedmkrát více lidí, než nelegální substance.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT