Loni při tom způsobili přes čtyři tisíce nehod, při kterých zahynulo pět desítek obětí.

Čistě statisticky: opilci či zfetovaní řidiči bourají co dvě hodiny. A každý týden zabijí na silnicích jednoho člověka, vyplývá z údajů dopravní policie, které zanalyzoval Deník Data.

Osud Čechů: většina umírá v nemocnicích a ústavech. I když si přeje skonat doma

Čtyři piva a za volant

Šestatřicet lidí loni usmrtili řidiči, kteří měli v krvi dokonce více než promile alkoholu. Jen pro představu: v případě osmdesátikilového muže to znamená vypít zhruba čtyři „desítky“.

„Pravděpodobnost zavinění smrtelné nehody v tomto stavu je oproti střízlivému řidiči větší zhruba sedmkrát, při hladině 1,5 promile je to už ohromující dvaadvacetinásobek,“ říká Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Ve středním a vysokém stupni opilosti dle něj za volant usedají řidiči, kteří mají s nadměrným pitím dlouhodobý problém. Tedy alkoholici.

„Určitě by neuškodilo zamyslet se nad možností jim v krajním případě doživotně zakázat řízení motorových vozidel,“ podotýká Budský, bývalý šéf Besipu.

Opilí cyklisté a chodci

Kdy hrozí, že opilce za volantem na silnici potkáte nejčastěji? Logicky během víkendových dnů (o sobotách loni zahynulo dvacet lidí) a v létě (nejvíc nehod bylo v červenci).

Při pohledu na delší časové období se alespoň ukáže, že loňský počet nehod opilců je nejnižší za poslední čtvrtstoletí.

Mezi obcí Vnorovy a Strážnicí se stala tragická dopravní nehoda. Zahynuli při ní čtyři lidé.
Smrtící silnice: Víc lidí zabijí řidiči osobáků než kamioňáci

„Velkým problémem jsou ale nadále cyklisté a chodci. Zatímco u řidičů aut byl loni prokázán alkohol u čtyř procent jimi zaviněných nehod, u cyklistů to bylo 27 a u chodců 12 procent,“ uzavírá Budský.

Zdroj: Deník Data / David Valenta a Aleš Vojíř