Až v pondělí zasednou žáci do lavic, stráví v nich necelých sedm set hodin (čistého času), než jim na konci června vypuknou prázdniny další.

Na prvním stupni si odsedí konkrétně 694 hodin. Což je relativně nízký počet ve srovnání s evropskými rekordmany, kterými jsou mladí Dánové s více než tisícovkou hodin za rok. Ale zase relativně hodně ve srovnání s rumunskými žáky, kteří stráví s učiteli na prvním stupni jen 458 hodin ročně, vyplývá z dat projektu Evropa v datech.

Problémem je přetrvávající feminizace českého školství. Až do páté třídy tak děti nasávají informace prakticky jen od učitelek-žen. Na devatenáct dam totiž připadá na prvním stupni jeden jediný pedagog-muž. Naprostou vzácností je pan učitel na Karlovarsku, relativně nejvíce jich je na prvním stupni na Vysočině. Poměr se alespoň zčásti pozmění na druhém stupni a pak na středních školách, kde dosahuje podíl učitelů-mužů dvou pětin.

Vrátíme-li se do prvních až pátých tříd základních škol, děti vzdělávají nejčastěji učitelky ve věku mezi čtyřicítkou a šedesátkou. Nejvíc zastoupená je věková skupina 50 až 54 let.