Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Smrtící přejezdy? Ty bez závor. Umírá na nich nejvíc lidí

Při srážkách s vlakem přišlo v loňském roce na přejezdech o život 19 lidí v osobních autech a 23 chodců.

10.1.2017
SDÍLEJ:

Loňský rok se zapíše do statistik jako jeden z nejtragičtějších v počtu mrtvých na železničních přejezdech. Při nehodách na nich zahynulo 45 lidí, což je druhé nejhorší číslo za posledních deset let.

Naprostá většina střetů s vlaky se odehrála na přejezdech zabezpečených jen světelnou signalizací bez závor. Na nich zemřelo také nejvíc lidí.

„Potvrdil se tak dlouhodobý trend, kdy ačkoliv je počet přejezdů zabezpečených světelnou signalizací bez závor přibližně čtvrtina ze všech, tak zde dochází k více než padesáti procentům úmrtí," řekl Deníku mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Čtěte více: Vlak táhl auto 800 metrů, řidič nepřežil

Čtěte více: Při střetu auta s vlakem u Třeboně zemřeli dva lidé

Bezpečné závory

Jako relativně bezpečné sez pohledu motoristů ukázala ta křížení s železnicí, která často plní zpravodajské relace médií – tedy se závorami, mezi nimiž řidiči vozidel občas uvíznou.

Na nich loni zemřelo 13 lidí. „Nicméně v jedenácti případech se jednalo o chodce, kteří nerespektovali výstražné znamení a vešli na přejezd v době, kdy se blížil vlak," dodává Drápal.

Zbývající dva mrtví na přejezdech se závorami přišli o život v Golčově Jeníkově, když ale zabezpečení nefungovalo. Závory se tak nespustily a před vlakem „varoval" jen výstražný kříž.

Obří štěstí cyklistů

Vedle chodců, kterých loni zemřelo na přejezdech 23, a posádek aut (19 mrtvých), přišli o život po srážce s vlakem i dva lidé v nákladních vozech a jeden traktorista.

Štěstí v neštěstí měli čtyři cyklisté a dva motorkáři, kteří vjeli pod vlak. Všichni přežili, jeden cyklista a jeden motorkář dokonce bez zranění.

Z krajů nejvíce lidí umíralo na přejezdech ve středních a jižních Čechách a na Královéhradecku, nejméně na Ostravsku, Olomoucku a Liberecku.

Celkem loni zahynulo na všech typech drah – tedy vedle železničních i tramvajových, trolejbusových či na lanovkách – 245 lidí, o tři méně než předloni.

Čtěte více: Osobní vlak se u Vnorov srazil s traktorem. Jeho řidič nehodu nepřežil

Čtěte více: V Jihočeském kraji zemřelo loni na železnicích patnáct lidí



Autor: Aleš Vojíř

10.1.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jídla v odpadcích ubude. Řetězce povinně pošlou neprodejné potraviny na charitu

Ze 785 kilogramů potravin průměrného Čecha skončí ročně v odpadu až 200 kilo. Staří vyhazují méně jídla než mládež.

Kde žijí nejchudší a nejbohatší důchodci?

/INTERAKTIVNÍ MAPA/ Nejvyšší starobní důchody berou muži v bývalých hornických okresech. Ženy na průměr nedosáhnou nikde.

Lyžařská sezona startuje. Denní skipas vychází na 580 korun

/INTERAKTIVNÍ MAPA/ Tisíce lyžařů si o nadcházejícím víkendu užijí zahájení zimní sezony na tuzemských horách a kopcích.

Místem pro život je Praha. „Medaile“ si odnášejí i jižní Čechy a Hradecko

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Srovnávací průzkum hodnotil 54 kritérií v osmi oblastech. Nejméně bodů získal Středočeský kraj.

Babišův účtenkový vesmír aneb Rok od startu EET

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Hospodští a obchodníci už poslali do EET systému 3,3 miliardy účtenek v celkové hodnotě přes 1160 miliard korun. Kdy brali Češi jejich obchody útokem a kdy nejčastěji chodili "na jedno"? Zdatovali jsme účtenky den po dni, hodinu po hodině.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT