Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Smrtící silnice: Víc lidí zabijí řidiči osobáků než kamioňáci

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Deník zanalyzoval všechny smrtelné nehody, při nichž loni zemřelo 502 lidí. Nejčastější příčina? Řidiči jeli příliš rychle, nevěnovali se řízení či vjeli do protisměru.

23.1.2018
SDÍLEJ:

Mezi obcí Vnorovy a Strážnicí se stala tragická dopravní nehoda. Zahynuli při ní čtyři lidé.Foto: Deník / Ivánek Lukáš

Byla to první letní sobota. Vládlo příjemné počasí, teploty šplhaly k třicítce. Bohužel do policejních statistik se 24. červen zapsal jako loňský nejtragičtější den na silnicích – při osmi dopravních nehodách přišlo o život osm lidí.

Celkem loni při haváriích zemřelo 502 lidí, nejméně od roku 1961, kdy policie vede podrobné statistiky.

„Trend je v poslední době pozitivní, zásadní následky nehod klesají dlouhodobě,“ komentuje čísla šéf dopravní policie Tomáš Lerch.

Další desítky zemřou později

Nicméně definitivní počty obětí budou ještě o několik desítek vyšší. „Policejní statistiky sledují zemřelé do čtyřiadvaceti hodin po nehodě. Do mezinárodních statistik však vejde počet obětí, které zemřely do třiceti dnů po tragické události,“ říká dopravní expert Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

„Z národních statistik z posledních let lze odhadnout, že definitivní počet bude 550 až 560 mrtvých,“ dodává Budský, který býval i šéfem Besipu.

Jezdí bezpečnější auta…

Mrtvých na silnicích v posledních letech ubývá díky tomu, že se jezdí čím dál bezpečnějšími vozy. Švédská pojišťovna Folksam uvádí, že v autech vyrobených v posledních pěti letech kleslo riziko smrti oproti autům z první poloviny osmdesátých let o 85 procent.

Ostatně z loňských policejních statistik lze vyčíst, že nejvražednější jsou starší vozy – vyrobené před šestnácti až dvaceti lety.

… ale nepozorní řidiči

Šéf dopravní policie Lerch věří, že klesající počet obětí dopravních nehod je způsoben i tím, že se „účastníci silničního provozu začali chovat zodpovědněji“.

Nicméně stále platí, že při nehodách loni skonalo sedmačtyřicet lidí kvůli opilým řidičům, další čtyři zabili zfetovaní motoristé.

Nejčastější příčinou „smrťáků“ bylo nepřizpůsobení rychlosti (161 obětí), nevěnování se plně řízení vozidla (66) a jízda po nesprávné straně silnice.

A pokud sjel řidič z vozovky, zemřel nejčastěji po srážce se stromem.

I když se často nadává na řidiče náklaďáků, loni zabili 76 lidí. Naproti tomu řidiči osobních aut 329.

Nejnebezpečnější jsou silnice 1. třídy se 186 oběťmi, naopak na dálnicích zemřelo „jen“ 25 motoristů.

Autor: Aleš Vojíř

23.1.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Automaty s ročním zpožděním masivně mizí z obcí. Jejich počet klesl na polovinu

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Na začátku února mělo v zemi povolení 31 tisíc automatů. Skoro 13 tisíc jich skončí s koncem měsíce.

Miliony Čechů utekly z vesnic do měst. Odkud nejvíc?

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Ve městech nyní žijí tři čtvrtiny obyvatel. Lidé do nich z venkova houfně mizeli už za Rakouska-Uherska. Proklikejte si, jak se měnil počet obyvatel ve vaší obci.

Češi jsou nejtlustší v historii. Děti nevyjímaje

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Většina mužů a žen v zemi trpí nadváhou nebo je obézní. Výrazně přibývá otylých chlapců a dívek.

Po kom je pojmenováno nejvíc ulic v zemi: Komenský vítězí nad Husem a Tyršem

/INTERAKTIVNÍ MAPA/ Deník zanalyzoval názvy více než 80 tisíc ulic a náměstí. Proklikejte si, kde mají Komenského, Smetanovu či Žižkovu ulici.

Hrdinové prvňáků? Princezna Elsa a Spider-Man

Deník se zeptal 357 žáků prvních tříd, kdo je podle nich největší hrdina. Vedle pohádkových postav bodovali i nejbližší členové rodiny: na třetím místě se umístil taťka a pátou pozici obsadila mamka.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT