Čtyři mrtvé, z toho dvě děti, si v polovině července vyžádala nehoda u Bohuňovic na Olomoucku. Řidič felicie nedal při odbočování přednost protijedoucí tatrovce.
O měsíc později zahynuli čtyři lidé při srážce osobního auta a malého nákladního vozu u jihočeských Vodňan.
Obě nehody se tak výrazně zapsaly do letošní tragické bilance dopravních karambolů na tuzemských silnicích: od ledna do konce září při nich zahynulo už 410 lidí, což je o 43 více než ve stejném období loňského roku.
Smrtící hic i uzavírky
Proč letos obětí dopravních nehod výrazně přibylo?
„Velký negativní vliv na kondici nejen řidičů automobilů, ale i motocyklistů, chodců a cyklistů, mělo abnormálně teplé a suché počasí,“ říká Roman Budský, dopravní expert z Týmu silniční bezpečnosti. „Na silnicích se pohybovalo velké množství pomaleji a hůře reagujících lidí. Navíc byli nervóznější a náchylnější k rizikovému a agresivnímu chování.“

K tragickým číslům podle něj přispěl i nezvykle vysoký počet uzavírek na tuzemských silnicích a dálnicích.
„Řidiči trávili neplánovaně mnoho času v kolonách. Řada z nich pak doháněla ztracený čas. Šoféři navíc objížděli rekonstruované úseky dálnic po silnicích nižších tříd,“ poznamenává Budský, bývalý šéf Besipu. A jak vyplývá z údajů Centra dopravního výzkumu, pravděpodobnost usmrcení při nehodě se na silnicích první třídy zvyšuje ve srovnání s dálnicemi více než 3,5násobně.
Ostatně to dokládají i statistiky za prvních devět měsíců letošního roku: zatímco na dálnicích zahynulo 25 lidí, na „jedničkách“ to bylo 146 účastníků silničního provozu.

Kdo zabíjí nejvíc
Největšími zabijáky zůstávají i letos řidiči motorových vozidel. „Zavinili 82,6 % dopravních nehod, při nichž přišlo o život 377 osob, což představuje nárůst usmrcených o 40 osob,“ píší v analýze policejní statistici.
Řidiči osobních aut jsou zároveň nejčastějšími oběťmi smrtelných karambolů, letos jich zemřelo už 148. Následují je chodci (79 obětí), motorkáři (77) a spolujezdci v osobácích (56 zemřelých).

Nejčastějšími příčinami tragických nehod způsobených řidiči motorových vozidel jsou nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky (66 usmrcených) a vjetí do protisměru (64 obětí).